Thursday, November 12, 2009

KeRaBu MaNgGa

buat hari sabtu lepas..masa jenjalan kt tesco ada nmpk mangga..tnya kwn yg teman aku, nih mangga wat kearabu ke? ntahla..nmpak mcm ye..tanpa pk lima nam kali aku pun capai satu pi timbang...mak aiii..sebiji sekilo lebih..dekat RM7...ngidam munye pasai, aku sauk je..maka terjadilah sesi memarut mangga tgh mlm buta..jenuh nk perabih sebijik tuh..esoknya baru boleh siap sepenuhnya..huhu dpt agak x besar mana mangga tuh? Resepi aku gabungkan mana2 resepi kerabu mangga yg aku jumpa kt MyR...
Bahan2:
> 1 biji mangga
>2 biji tomato segar
>cili padi secukupnye
>2 btg serai
>1 kuntum bunga kantan
>jus limau
>3 sb udang kering
>kacang tanah (digoreng tanpa myk dan ditumbuk)
>2 sb sos ikan
> garam dan gula secukup rasa
Cara2
1. Parut mangga, tomato dibuang biji dan hiris nipis, serai n bunga kantan n cili padi dimayang halus. Campur semua bahan dan gaul rata. Siap dimakan...ratah je pun sodappp..

No comments: