Monday, February 25, 2019

BerTeMu KeMbaLi


Assalamualaikum, haluuuu hehehe...ada ke yang rindu kat kita? Lebih 5 bulan menghilang rupanye...ada je ni, cuma mood untuk menulis hilang sementara haha.. Start bulan 9 hari tu aku menghilang sebab nak tumpukan semester akhir pengajianku. Pastu ada satu subjek yang aku ambil tu memang memerlukan pembacaan dan assignment tanpa rehat fuhh...tiap minggu kena fikir assignment untuk subjek tu je dengan aku yang tak gemar membaca lagi, tapi kena paksa jugak diri ini membaca....memang agak stresslah. Tapi alhamdulillah aku berjaya habiskan semester akhir ni dengan jayanya...result pun agak membanggakan diri aku sendiri hahaha. Akhirnya aku tersenarai dalam nama-nama pelajar yang akan graduat ke graduasi? bulan 4 nanti...legaaa cukup 5 tahun sambung belajar, penuh dengan kisah suka dan duka, tragis & macam-macam lagi lah...


Ok sebagai entri permulaan dan yang pertama untuk tahun 2019, taraaa aku hidangkan korang dengan char kuetiau yang aku buat pagi tadi. Bahan tak banyak yang ada dalam peti ais, maka kita guna mana yang ada je...alhamdulillah kenyang jugak. Nak resepi ke? Hahaha cuak jugaklah nak share resepi yang senang semua orang boleh masak ni...sebab selalu aku memang ikut apa bahan yang ada je. Cuma aku boleh bagi tips sikit la, kalau nak goreng kuetiau ni jangan guna sos tomato dengan sos cili, nanti tak berapa sedap haha Tips ni aku dapat dari arwah mak, dan kalau korang perhati penjual char kuetiau kat mana2 pun diorang tak guna 2 sos tu, tapi aku guna buah tomato fresh. Aci tak kalau aku bagi bahan-bahan je...sukatan korang agak-agaklah ye hahaha...


KUETIAU GORENG

Bahan-bahan: 
Bawang Putih
Bawang Merah (yg ni tak ada pun tak pe)
Tomato Buah (potong dadu)
Cili Kisar/Cili Api
Sos Tiram
Kicap Cair/sos ikan (salah satu je sebab dua2 masin)
Kicap Manis
Pati Stok ayam Knorr (ikutlah kalau nak guna Ajinomoto pun boleh) **optional
Udang
Sayur sawi/kucai/taugeh (suka hati anda)
Kuetiau
Telur
Minyak masak

Cara-cara:
1. Tumis bawang merah,putih dan cili sehingga garing
2. Masukkan tomato buah dan tumis sehingga pecah minyak
3. Masukkan sos tiram, kicap cair, kicap manis & serbuk pati ayam
4. Jika perlu tambah sedikit air (depends kalau korang nak yang basah2 letaklah lebih sikit) dan biarkan sehingga mereneh
5.  Masukkan udang & sayur, kacau rata sehingga udang separuh masak
6. Masukkan kuetiau & pecahkan telur (ada orang pecahkan telur sebelum masuk kuetiau, ikutlah keselesaan masing2)
7. Kacau sehingga kuetiau sebati dengan rencah, tutup api dan bolehlah dihidang. Tips: bila dah masukkan kuetiau, jangan biar terlalu lama, nanti kuetiau kembang pulak kalau yang lebihkan air tadi. 

Selamat Mencuba.

No comments: