Sunday, September 6, 2009

AyAm bLaCk PaPeR..

Ok..n3 seterusnye...ayam nih aku masak utk sahur pagi tadi...sedappppp (puji diri sendirik hehehe)..dah lama dah dok masuk list tapi x terbuat..mula2 nk buat guna daging, tapi dari sehari ke sehari nak beli daging x beli2, so smlm mak aku dh letak dah ayam suh masak..aku pun on kan aje le projek black paper ni...nk buat pun senang je..aku x tau la kalau2 x sama ngan org lain buat tapi aku tepek gak la resepi yg aku bantai tibai je nih..

Bahan2:

+- 400g ayam dipotong kecik (ikut suke ler)
2 ulas bwg besar/bwg kuning (potong2 je)
3 ulas bwg putih (tumbuk)
1/2 inci halia (tumbuk)
1 sb lada hitam (tumbuk)
3 tangkai cili kering (potong 2)
2 sb sos tiram
2 sb kicap pekat (kalau rasa byk, boleh kurangkan)
2 sb besar kicap cair
2 sb sos lada hitam
2 sb sos tomato
sedikit minyak bijan (optional)
Garam dan gula secukup rasa
Minyak utk menumis
Daun bawang sbg penyeri

Cara2:

1. Goreng ayam separuh masak.
2. Tumis bahan2 tumbuk dan cili kering.
3. Masukkan sos tiram, kicap pekat, kicap cair, sos tomato, sos lada hitam n miyk bijan. Kalau terlalu pekat bole tambah sedikit air.
4.Masukkan bawang potong
5. Masukkan garam dan gula sesedap rasa..
6. Masukkan ayam yang telah digoreng gaul rata, buh daun bawang. kacau sebentar tutup api, sedia dihidang.

No comments: