Saturday, August 4, 2018

DoNuT MonTeL

Donut Montel

Assalamualaikum & Selamat Pagi Sayang...hehehe.
Sedar tak sedar bulan Julai dah pun berlalu, maka selamat datang Ogos!.. Haaa jenuh aku nak ingatkan balik apalah ayat2 yang aku karang mula2 tadi...huhuhu penat2 karang ayat, komputer 'hanged' masa nak publish post tadi..gelap dunia jap. Maka kita karang ayat baru walaupun aku tak suka buat karangan masa sekolah dulu. 

Maaf donutku, bedak korang bercapuk!

Berbalik cerita donut, ni kuih yang aku agak suka makan, tapi jarang sangat buat sendiri. Tapi selalu bila beli tak puas hati. Malas nak buat sebab nak kena gelek2 terap2 bagai dan aku malas nak keluarkan segala mak nenek loyang, penggelek tu semua (korang boleh bayangkanlah tahap 'rajin' aku kat mana kan..ops). So sejak zaman internet laju ni, rajinlah aku Google resepi sana-sini, maka terjumpalah macam2 kisah orang buat donut ni dan yang paling best jumpa orang buat donut tanpa gelek2 terap2 tu semua...ai is happy giler. Lama dah jumpa, tapi seru nak buat tu tetap tak sampai2 ngeee. Dah jumpa cara yang senang, mestilah nak carik resepi yang paling ringkas di dunia pulak kan...hahaha. Ok jumpa jugak kat sini


Walaupun ada resepi sebagai rujukan, aku tetap menderhaka jugak buat donut ni haha. First sebab nak cepat siap, second sebab aku tak buat banyak pun, third sebab aku dah lapar masa tu hehehe. Oklah aku dapat siapkan dalam masa 1 jam ++ je, start buat pukul 4 lebih habis siap goreng pukul 5.35pm lebih kurang gitulah. Haaa express kan. So aku copy & paste resepi asal dengan cara aku yang agak derhaka tu (ampunkan saya penunggu gua ngeee). 

DONUT GEBU TANPA ULI

Bahan

1 paket yis kering (*aku guna 2sk je)
2 sudu susu pekat (*aku skip)
1 cawan air suam  (*aku guna susu fresh & panaskan bagi suam & tak sampai secawan
2 sudu gula

- campurkan bahan ni dan biarkan kembang

4 cawan tepung gandum (*2 cawan je)
2 sudu marjerin
2 sudu teh baking powder (*ganti dengan 1sk double action baking powder, sbb yang biasa tak ada)
1 sudu teh garam
 *1 sk pelembut pau (**optional, ni aku tambah sendiri)

Cara Membuat:

1.Ramaskan bahan2 ni hingga jai macam serbuk roti.
2.Kemudian campurkan yis tadi dah gaul rata. (*aku spare air suam untuk menguli sbb guna susu fresh tak sampai secawan, masukkan sikit2, uli sampai doh lembut)
3.Biarkan selama 1 jam. Pastikan bekas ditutup ye (*aku perap setengah jam je)
4.Adunan memang lembik tau tapi uolls jangan risau ye.. Jangan memandai tambah tepung tau hahahahaha (*aku uli sampai doh lembut, so adunan aku tak lembik hahaha jugak)
5.Lepas satu jam tumbuk2 doh tadi tuk keluarkan angin. kemudian ambil sikit untuk dicanai dan terap.. Masa ni ambil la skit tepung untuk terap acuan (*aku just bulatkan guna tangan je, lubang donut cucuk pakai jari heeee)
6.Biarkan selama 30 minit.. Lepas tu boleh goreng. (*macam tak sampai 30 minit aku dah goreng)

Ok, selamat mencuba.
**Notes: kalau tak yakin dengan cara aku korang boleh rujuk cara asli resepi tu ye... 

Walaupun perap sekejap sangat donutku tetap menggebu...Alhamdulillah.

No comments: