Sunday, August 26, 2018

IkAn BakAr PorTuGis

Assalamualaikum, salam pagi Ahad.
Korang ke mana cuti hujung minggu macam ni? Hehehe aku bermalas-malas kat bilik je hari ni sambil mengadap laptop yang dah lama kubiarkan tak berusik. Niat sebenar nak tengok berapa yuran nak kena bayar untuk sem depan ni...hmmm yuran naik lagi...haishhh geram je rasa sebab sepanjang 5 tahun belajar ni dah brapa kali diorang naikkan yuran grrrr...mujur dah sem akhir. Nasiblah siapa yang baru daftar masuk tu. Hmmm tapi rasanya kat mana2 belajar pun memang camni lah jugak situasinye...yelah yuran jelah yang diorang boleh pakuk kita kan...itulah beza belajar full time dengan part time. Full time kat IPTA masih murah lagi kot yuran diorang. Aku belajar ni pun half IPTA je. Memang takdelah nak masuk belajar full time kat dah umur2 macam aku sekarang ni hahaha akhir kalam redho is the best word to motivate myself. Redho ialah kita berserah kepada Allah dengan doa mudah2an ini adalah yang terbaik buat diri kita, banyak hikmah Allah nak bagi di kemudia hari nanti siapa yang tahu kan? Allah sebaik2 perancang. Ok dah...jom kita tengok apa yang aku nak share ni..

Ikan Bakar Portugis

 Aku guna ikan pari je, ni gambar sebelum kebakaran.

Ok ni memang cubaan pertama buat ikan bakar begini. Selalu aku memang tak minat dengan ikan bakar camni, ntah kenapa hari tu aku tertengok TV3 cerita Aroma Tradisi kot, hos dia Chef Fikree...alaaa kalau korang suka tengok CJ Wow Shop tu, banyaklah muka dia @ kalau korang ada subcribe Unifi TV kat umah, pun banyak rancangan Chef Fikree ni jadi host, masa tu dia jemput Chef yang 5 rencah 5 rasa tu masak, diorang masak ikan bakar ni lah...yang buat aku nak cuba tu, bila time diorang review rasa ikan bakar ni...terus macam nak cuba jugaklah...hahaha jarang sangat tau aku buat perangai macam ni. Maka terjadilah kebakaran tersebut...ehhh hahaha. Meh aku review sikit...memang sedappp hahaha adik aku ngan husband dia pun suka. Done perasan hahaha!


Nak resepi? Meh aku share..benda sedap kita kena kongsi kan..tapi resepi ni aku ubah sikit la daripada yang tunjuk kat tv tu, sebabnye aku tak salin pun resepinye...so aku pandai2 je asalkan tak lari sangat daripada resepi asal dia hehehe.

Bahan-bahan Paste Ikan Bakar:

5 biji cili merah (aku guna cili kering, buang biji, potong kecik2 sangai jap atas kuali...rebus dan blend)
5 biji cili padi (ikutlah korang nak pedas camne) (tapi aku tak guna pun sebab taknak pedas)
2 biji buah keras
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inch belacan (lebih kuranglah)
Garam/gula/serbuk perasa (ni bergantung pada selera masing2)
1 sudu besar sos tiram (aku tambah je ni)
1 @ 2 biji limau kasturi

Cara-cara:

1. Kisar kesemua bahan kecuali garam, sos tiram dan limau kasturi. Kisar guna minyak masak.
2. Tumis semua bahan kisar sehingga bahan2 semua garing (naik minyak)
3. Bila dah naik minyak tu, bolehlah tambah bahan2 perasa garam, sos tiram dan perahan jus limau kasturi. Masak sehingga semua rasa cukup, pastu bolehla tutup api dan sediakan bahan untuk ikan bakar.
4. Sediakan aluminium foil @ daun pisang, letak sesudu dua sudu paste ikan bakar, letak ikan kegemaran korang, pastu letak lagi paste ikan bakar, hias dengan hirisan daun limau purut dan bunga kantan dan juga bendi.
5. Bungkus la ikan tu kemas2, pastu bakar atas pan @ bara api sampai ikan masak. (aku bakar atas magic pan je)
6. Dah masak bolehlah dihidang dengan nasi panas dan telur masin kegemaran korang.

Selamat mencuba! Jangan lupa selawat sambil masak, insya Allah sedaplah masakan korang nanti..pahala pun dapat kan...hehe

No comments: