Wednesday, November 8, 2017

PaU SaMbAl



Pau Sambal @ Burger Malaysia

Assalamualaikum dan selamat malam..

Lama betul tak update kat sini..hiii kita sibuk wak..sebab kita tengah buat thesis..macam-macam perasaan ada masa buat thesis ni sampai demam la jugak stressed..masuk ni kali ke 3 tukar tajuk kita terus down..dahla nak mula menulis tu punyelah azab...dah buat, kena pulak tukar tajuk...sedih mak nakkk... terus tonsil kita bengkak...sempatlah demam 2 hari..ingatkan dah betul-betul sihat, sekali semalam kita rasa tonsil belah kanan pulak sakit huhuhu...cepat-cepat telan ubat...doakan kita terus sihat ye kawan-kawan...bagi habis dulu sem ni dengan jayanya..
Ok, tengok tajuk adalah tajuk makanan, so kita cerita pasal makanan la ye..ni aku saja-saja cuba buat je mulanya...sekali ramai pulak yang berkenan dengan burger Malaysia hasil tangan kita ni...Alhamdulillah dapatlah buat sikit duit poket tambahan.


Bahan-bahan:


 4 cwn tepung gandum
1 sudu teh garam
2 sudu besar marjerin/mentega
1 sudu teh baking powder
1 biji telur
*3/4 cawan susu suam
*1 paket yis (nak boh separuh pun boleh)
* 2 sudu besar gula
(* campur sekali bagi yis kembang)
Air sejuk dari peti untuk uli jadi doh



Cara-cara membuat:


1. Peram yis dulu sampai kembang
2. Satukan tepung, garam, marjerin, baking powder Dan telur dalam satu bekas, ramas/uli sampai jadi serbuk roti
3. Bila yis dah kembang, masuk kan ke dalam tepung uli sambil tambah air sejuk sedikit demi sedikit. Uli sampai tepung tak melekat kat bekas dengan tangan
4. Simpan doh dalam bekas tertutup 
5. Bila doh mengembang 2 Kali ganda uli sekali lg sampai doh menjadi licin Pastu tutup kembali bekas sampai doh mengembang sekali lagi
6. Doh dah kembang, bolehla bulatkan kecik2 dalam 25g sebiji rehatkan sebentar Dan boleh goreng


 Uli sampai tak melekat kat mangkuk

 membukit dia mengembang kau...

 kita suka letak sambal banyak

Jemput cuba ye..

No comments: