Friday, June 5, 2009

HomEmaDe PiZza

Yang ni buat bentuk pintal2

Ni mlm semalam munyer projek..bahan asas doh, guna bhn2 buat roti manis tapi aku kurangkan gula..pastu buat ikut suka hati nk bentuk jadi apa..resepi ni aku x ingat la amik kt blog sape..halal ye tuan empunye resipi...
Bahan2:
*Bahan A
480g tepung roti
120g tepung gandum
110g gula (aku kurangkan jadi 85g)
10g garam
4sk yis (aku pakai 1 paket mauripan 11g)

*Bahan B
1 biji telur
300ml air

*Bahan C
60g butter lembut (aku guna marjerin)

Cara2:
1. Satukan bhn A hingga sebati, tambah bhn B hingga menghasilkan doh. Campur bhn C dan teruskan menguli hingga doh menjadi lembut & kental.
2. tutup doh dgn plastik dan biarkan naik 2x ganda
3. Uli/tumbuk2 doh utk keluarkan angin dan sedia utk dijadikan beberapa jenis bun.
4. Panaskan oven pada suhu 170 oC dan bakar bun selama 20-25 minit
Selamat mencuba...

Yang ni aku jadikan pizza...topping ikut suka hati je

No comments: