Thursday, June 4, 2009

SaLaM HaRi KhaMiS

hehe..Selamat pagi semua...dh lama tul x update..minggu lepas minggu yg bzzz....minggu ni minggu yg happyyy...yeah..aku mencutikan diri dari bekerjaa..hahaha hambik ko 5hari aku amik coti...sonokkk...bercoti sama2 family, sempena cuti sekolah ni.
hehe..ni projek tgh mlm tadi..org lain dh abih musim, aku baru nk setat paneh enjin..hehe bun kentang...tapi aku munyer xde la secantik org len buat kan...jadilerrr..mmg lembut je roti nih.

nih sebelum kena bako...

taraaa...dah siap..jom makan...

Bahan-bahan
250 gram tepung roti/tepung high protein
70 gram kentang yang telah direbus dan dilenyek baru ditimbang
120ml susu segar ( klu takde leh ganti dengan air suam ataupun bancuhan susu pekat manis ataupun susu kacang soya.)- masukkan susu skit2 sbb adunan agak lembik klu masuk semua.
2 sudu besar susu tepung
2 sudu besar gula
2 sudu besar marjerin
4 gram yis ( 1 sudu kecil)
1 biji telur (dipukul sedikit)
(untuk bancuhan sos kastard ) 2 sudu besar tepung bird custard
1 cawan susu segar
2 sudu besar gula

Cara-cara
Buat bancuhan kastard dulu- Campurkan semua bahan sos custard dlm periuk dan kacau hingga pekat, guna api perlahan ye, kacau sentiasa supaya tak bergentel, klu jadi terlalu pekat boleh tambah lagi sedikit susu, sejukkan dan akan di piping atas bun nanti.
kemudian buat doh roti pula, kalau ade BM tu leh lah masukkan semua bahan dan pilih menu Dough dan On je, kalau takde masukkan semua dalam bekas adunan dan uli hingga tak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut ye.
klu guna tangan untuk menguli, Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dan letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 5 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat doh yang elastik.
Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada 10-12 bahagian kecil dah susun atas dulang pembakar.Biarkan naik sekali lagi, kemudian paipkan sos kastard di atas permukaan bun .
Bakar pada suhu 180 darjah selama 25 minit atau sehingga permukaan nye perang. Glis permukaan bun dengan sedikit marjerin supaya berkilat. Anda akan dapat doh yang lembut dan gebu walaupun bun ini tidak menggunakan bread softner, Ok dah siap.

Minggu lepas, masa aku baca glosari kt MyR aku terjumpa pasal digital kitchen scale..ada maklumat pasal DS yg murah n berbaloi rasanya..aku baca ada jual kat MR DIY pucong, macam penah dengar je tpt tu...ingat punye ingat, rupenyer sebelah kedai tpt aku slalu gi cari kertas printer tuk klinik hehe..so masa kena gi pucong last week, aku sesaje je la kan amik order nk beli kertas printer...(hehe ada maksud len sebenaqnya) then, tepat jangkaan aku..maka terjadilah kejadian membeli DS iteww..murah je..RM38.50...ada sesape nk order? Berbaloi la rasanye...sbb selama ni aku survey kt JJ sume regenye mahal...dekat RM100 gitu...dah jumpa yg murah kan..rembat je la...hehe..xde la juling biji mata aku mengira scale guna penimbang yg guna jarum macam jam tuh...kehkehkeh..tima kasih bebanyak le kpd pemberi maklumat kat MyR tu..

No comments: